1397/02/18 19:42:08

غربالگری یا بررسی تخصصی روانشناس یا پزشک ؟؟نگرش های متفاوت

ninitest.com

 

غربالگری یا بررسی تخصصی ؟؟

شکی ندارم که بررسی تکاملی توسط فرد متخصص ارزش زیادی دارد .اما متخصص ممکن است تنها افرادی که طبیعی بودن ان ها مورد شک است و به وی ارجاع شده اند ، را ویزیت کند

من معتقدم که ارزیابی و غربالگری تکاملی کلی باید جزیی از هر معاینه نوزاد و کودک کم سن و سال باشد . مگر در مواردی که کودک بطور حاد (به عنوان مثال در یک عفونت حاد) بدحال باشد . حتی در شرایطی که کودک بدحال است اگر بررسی تکاملی بتواند به درمان بیمارکمک کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار بگذارد می توان از یک ازمون قابل نمره دهی توسط والدین استفاده کرد .

در فصل پنج خلاصه ای از معیارهای تکاملی که هر کودک باید به ان دست یابد را ارائه داده ایم . در صورتی که کودک در انجام این معیار ها پذیرفته نمیشود ، باید به یک متخصص ارجاع داده شود .

من به طور مکرر دریافته ام که والدین هوشیار در بررسی کودکشان میزان فاصله کودک از متوسط کودکان را خوب می دانند و بررسی های متفاوت نتایج یکسانی داشته است .من به عاقلانه بودن ارائه یک پرسشنامه به والدین و درخواست پرکردن ان شک دارم چون ممکن است انها تفسیر اشتباهی از تکامل داشته باشند و بی دلیل نگران شوند . من تلاش کرده ام از این خطر با توضیح دادن ضروریات تکامل و تفاوت های طبیعی که بسیار شایع هستند به حداقل کاهش دهم .  

روانشناس یا پزشک ؟؟نگرش های متفاوت

روانشناسان و پزشکان برخورد متفاوتی با تشخیص در حوزه تکامل دارند .رواشناسان و اغلب پزشکان یک معیار و شکل واحد برای بررسی می خواهند .

روانشناس به دنبال دقت علمی و ازمونی عینی فارغ از بررسی شرح حال به عنوان مثال زایمان زودرس کودک و معاینه بالینی است . او با برچسب بالینی از تشخیص اجتناب می کند . امری که ممکن است بسیار مستعد اشتباه باشد . او صرفا می تواند اجزا قابل نمره دهی رفتار را مورد استفاده قرار دهد.و توجه اندکی به پیچیدگی های تکامل انسانی و تعدد عوامل اثرگذار غیر از هوش ذاتی و نمره دهی با رد و یا قبول  دارد . احتمال دارد از تمام جنبه های تکامل براورد یکسانی صورت گیرد .به عنوان مثال رات گریفیت در تست تکاملی خود 5 حوزه تکاملی را نمره دهی کرده ان ها را باهم جمع می کند و در نهایت برای به دست اوردن نمره نهایی نتیجه را به پنج تقسیم می کند . و نمره نهایی با سن کودک مقایسه می شود تا ضریب هوشی و یا ضریب تکاملی به دست آید .

نوبلاخ و پاسامانیک در نوشته خود ذکر کرده اند که این ضریب هوشی بیشتر بر جنبه های کلامی و ازمون های مساله استوار است .انها متذکر شدند که این امر منجر به استدلالی اشتباه در خصوص هوش و جهانی  دانستن ان می شود . و و انواع مختلف هوش ،تجربه و ناتوانی را افتراق نمی دهد .

با این وجود باید خاطر نشان ساخت که مفهوم یگانه ی هوش راه را برای مدل های متعدد هوش باز کرده و بر اساس این ساختار ازمون های هوش توسعه یافته اند .در حالیکه باید درنظر گرفتن کم هوشی به عنوان جزئی از نشانگان های خاص را محتاطانه انجام داد ،ارزیابی و نمره دهی تکامل و هوش برای تشخیص رسمی ناتوانی ذهنی در سیستم های تشخیص استاندارد بین المللی نظیر طبقه بندی بین المللی بیمار ی ها ضروری است . بنابر این نمره بندی و ساختار واحد در بیشترشرایط و زمینه های قانونی نیازمند تایید تشخیصی ، مهم است .

2024 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ میباشد.

طراحی و برنامه نویسی w3ir