1397/02/12 12:11:14

ارزش تست تکاملی ،چه کسی از ان نفع می برد ؟؟؟

ninitest.com

ارزش بررسی تکاملی

هر خانواده ای علاقمند است که تکامل طبیعی کودکش را مورد پایش قرار دهد .این مساله در مواردی که جنین قبلی سقط شده ،مرده زایی وجود داشته و یا کودکی در خانواده از لحاظ جسمی و ذهنی ناتوان بوده است بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد .

در مواردی که عفونت ،مسمومیت بارداری و یا زایمان مشکلی وجود داشته است طبیعی است که والدین مضطرب وپیگیر ارزیابی روند تکاملی کودکشان باشند .

تاریخچه فامیلی ناتوانی ذهنی ،فلج مغزی ودیگر ناتوانی ها این اضطراب را تشدید می کند .

مادر مسنی که فرزندان دیگری ندارد و شوهرش را ازدست داده است یا از او جدا شده است احتمال دارد بی دلیل نگران تکامل کودکش باشد .

بررسی  تکاملی کودک می تواند اطلاعات ذی قیمتی در اختیار متخصصین زنان و زایمان در خصوص ایمنی بررسیها و روش های درمانی در زایمان و بارداری فراهم کند .

ایمنی لقاح مصنوعی ،نمونه برداری از پرزهای کوریونی ،امنیوسنتز و سونوگرافی و ایمنی داروهای قدیمی تر نظیر ضد انعقادها ودرمان عفونت ،پرفشاری خون در بارداری و مسمومیت حاملگی ،قابل توصیه بودن تحریک زایمان وخطرات تولد نوزاد پست ترم ،بررسی روشهای جدیدتر ارزیابی جنین و مشکلات حادث شده در اتاق درد به میزان زیادی بر اثرات انها بر جنین و تکامل بعد از تولد وی وابسته است .

بررسی تکاملی ،اطلاعات حیاتی برای متخصصین نوزادان که از لحاظ اخلاقی  گریزی از برخورد با احیا نوزادانی که در هنگام تولد وزن بسیار پایینی دارند و یا در هنگام تولد مبتلا به آسیب شدید مغزی شده اند ،ندارند فراهم می کند .

متخصص نوزادان باید بیش از یک تکنسین بامهارت باشد و باید حاصل مداخله اش را مورد پیگیری و ارزیابی دقیق قرار دهد .

متخصص جراحی در برخورد اخلاقی با شروع درمان جراحی خطرناک و گسترده  نوزادانی که ناهنجاری مادرزادی شدید دارند و شک به ناتوانی ذهنی شدید در اینده نوزاد وجود دارد ،نیاز به بررسی تکاملی نوزاد دارد .

جراح ممکن اسن پس از اعمال جراحی خاص نیازمند پیگیری یافته های ارزیابی تکاملی  باشد . این اعمال جراحی می تواند درمان کرانیواستنوز و تجمع مایع  ساب دورال واستفاده از هیپوترمی در درمان جراحی بیماری های قلبی مادر زادی باشد .

متخصص کودکان باید در ارزیابی تکامل شناختی کودک در برخورد با نوزاد مبتلا به اختلال مکیدن وبلع در دوران نوزادی،پسرفت در هر حیطه تکاملی ،وهر کودکی که ظاهر و یا رفتار غیر طبیعی دارد توانمند باشد.

متخصص کودکان ممکن است به خوبی سوتغذیه ،محرومیت عاطفی ،و کودک آزاری را تشخیص دهد و نیازمند بررسی عواقب مشکلات ذکرشده بر روی کودک است . و می تواند میزان برگشت پذیری این موارد را تشخیص دهد .

متخصص کودکان می تواند با معاینه تکاملی اختلالات بینایی و شنوایی و دررفتگی مفصل لگن  که قابل درمان هستند و تشخیص زودرس انها اهمیت دارد را تشخیص دهد و کودک را جهت درمان ارجاع دهد .

در کودکان بزرکتر او می تواند کندی در حرکات و یا خصوصیات اختلالات یادگیری خاص را که برای معلم مدرسه اهمیت دارد ،تشخیص دهد .

متخصص کودکان برای مشاهده اثرات درمان بیماری های متابولیک ،تماس با مواد سمی ،تشنج ،مننژیت وبسیاری از وضعیت های دیگر نیازمند ارزیابی تکاملی است .با معاینه جسمی و تکاملی علاوه بر کمک به درمان کودک اطلاعاتی برای ارائه مشاوره به والدین نیز به دست می اید . و نیازمند دانش در زمینه تکامل به منظور ارزیابی نیازهای آموزشی و انتخاب مدرسه مناسب است .

برای تصمیم گیری در خصوص فرزند خواندگی ،بررسی تکاملی ضروری است و باید توسط پزشکی توانمند در این حیطه انجام شود .

و بحران غم انگیزی است اگر کودک طبیعی به عنوان نامناسب برای فرزند خواندگی برچسب زده شود .و برای والدین نیز نرمال دانسته شدن یک کودک مبتلا به اختلال تکاملی غم انگیز است . و تشخیص ناتوانی ذهنی فقط باید توسط یک فرد متخصص صورت پذیرد . نباید به والدین شک خود را تا به مرحله اطمینان نرسیده ایم منتقل کنیم چون باعث اظطراب والدین می شود .اشتباهات در بررسی تکاملی نه تنها باعث اضطراب والدین می شود بلکه منجر به بررسی های غیر ضروری نیز می گردد .

در هنگام شک به اختلالت تکاملی ،قبل و بعد از بررسی باید با والدین صحبت نمود.این امر در صورت انجام با توجه به حساسیت های فرهنگی والدین ،اضطراب والدین را کم کرده و حمایت ان ها را بهبود می بخشد .

بررسی تکاملی مکررا از جنبه های متعدد پزشکی –قانونی اهمیت بسیار زیادی دارد . شکایات متعددی از پزشکان و بیمارستان ها برمبنای وجود اختلال تکاملی و یا فلج مغزی ودر نتیجه سهل انگاری پزشک و بیمارستان مطرح می شود . متخصص زنان ممکن است برای ایجاد آن در حین زایمان مقصر دانسته شود . متخصص کودکان نیازمند دانستن عوامل پیش از زایمان است که داستان متفاوتی را مطرح می کند .نوشته های دقیق شرایط قبل از زایمان ،اداره صحیح روند زایمان ،و پایش دقیق جنین در اتاق درد و احیا نوزاد به تبرئه شدن از شکایت منجر می گردد. شاکی ممکن است معلولیت کودک ،صرع و دیگر اختلالات را به واکسن ،درمان نامناسب مننژیت و هیدروسفالی ربط دهد.

وجود مدارک و مستندات به نفع وجود ناتوانی ذهنی و دیگر نقایص عصبی قبل از واکسیناسیون و هر دلیل اقامه شده دیگر از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است . به عنوان مثال دور سر کوچک در زمان تولد و نامتناسب با وزن قبل از دادن واکسن و یا هر مداخله دیگر مطرح کننده اختلال شناختی و عصبی موجود از قبل است و ربطی به مداخله ندارد .

یادداشت های متخصص زنان ،نوزادان ،اطفال و پزشک خانواده و مراقب سلامت ممکن است شواهد حیاتی در محضر دادگاه فراهم کند .  

امکان بررسی انلاین تکامل کودکان و تشکیل پرونده تکاملی و پیگیری مکرر تکامل کودک در وب سایت ninitest.com فراهم شده است .همکاران متخصص می توانند با معرفی این وب سایت به والدین از مزایای مذکور فوق بهره مند شوند . 

ترجمه :دکتر کر یم دلاوری متخصص کودکان 

www.ninitest.com/registeration 

2024 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ میباشد.

طراحی و برنامه نویسی w3ir