1401/11/27 13:11:28

نوزاد نارس متناسب کردن ASQ برای نارسی

ninitest.com

 asq online developmental screening for prematurity

چه زمانی نوزاد نارس محسوب می شود؟

اگر نوزاد نارس دارید، ممکن است مطالبی مربوط به نارسی و  فرم تکامل نارس، از جمله در مطالب وب سایت نی نی تست  دیده باشید . همچنین ممکن است متوجه شوید که نوزاد نارس شما در رسیدن به برخی از نقاط عطف بر اساس سن واقعی خود عقب مانده است و این برای شما در هنگام پرکردن فرم تکامل نوزاد نارس نگران کننده است . به همین دلیل است که سن اصلاح شده ی نوزادان نارس برای در اختیار قرار دادن پرسشنامه سنین و مراحل یا فرم تکامل نوزاد  نارس و ردیابی نقاط عطف آنها بسیار مهم است. در زیر بیشتر بدانید

prematurity asq test
نوزادی نارس است که  در هفته 37 یا قبل از آن متولد شود و  به عنوان قبل از موعد نیز شناخته می شود . اگر در هفته 28 تا 32 به دنیا بیایند بسیار نارس هستند و اگر قبل از هفته 28 به دنیا بیایند شدیدا نارس هستند. اگر فرزند شما در هفته 37 یا قبل از آن متولد شده است، بهتر است  در پرکردن فرم تکامل نارس به جای سن واقعی یا سن تقویمی ، بر اساس سن اصلاح شده اقدام کنید .

به عنوان یک متخصص کودکان ، ترخیص شدگان NICU همیشه به کلینیک من می آیند. همه مامان‌ها و باباها از اینکه نوزاد تازه متولد شده‌شان را به خانه می‌برند هیجان‌زده هستند، اما همچنین مشتاق هستند که هر کاری که می‌توانند برای تشویق تکامل طبیعی بچه‌هایشان انجام دهند.

مطالب وب سایت نی نی تست  یک موهبت الهی است و دانستن اینکهمجموعه ای از متخصصین با ان ها کار می کنند به من  اطمینان خاطر می‌دهد که والدین  اطلاعات با کیفیت و به‌ روز دریافت می‌کنند.

ninitest.com

 منبع فوق‌العاده‌ای برای والدین جدید است که می‌خواهند درباره تکامل فرزندشان بیشتر بیاموزند و به رشد تکاملی و یادگیری او کمک کنند تا در مراحل عطف خود پیشرفت کنند.

 
 

 عوارض نارسی 

خطر قابل توجهی از عوارض و مرگ و میر، به ویژه در میان نوزادان بسیار نارس (به عنوان مثال، سن حاملگی [GA] <28 هفته) وجود دارد .در اینجا  به بررسی تعاریف نارس بودن، بروز زایمان زودرس و عوامل خطر مرگ و میر نوزادان در نوزادان نارس  و فرم تکامل نارس می پردازیم .

درجات متفاوت نارسی با توجه به سن زندگی داخل رحمی یا سن حاملگی تقسیم بندی می شوند . سن حاملگی از اولین روز اخرین عادت ماهیانه مادر تا روز زایمان را شامل می شود و با کم کردن تاریخ اولین روز اخرین عادت مادر از تاریخ تولد محاسبه می شود . 

prematurity asq test

طبقه بندی وزن هنگام تولد

- طبقه بندی بر اساس وزن هنگام تولد  شامل دسته های زیر است:

•وزن کم هنگام تولد (LBW) – BW <2500 گرم

•وزن بسیار کم هنگام تولد (VLBW) – وزن بدن کمتر از 1500 گرم

•وزن بسیار کم هنگام تولد (ELBW) – وزن بدن کمتر از 1000 گرم

ما در اصل از این طبقه بندی در این بررسی موضوع استفاده خواهیم کرد.

 

طبقه بندی سن حاملگی GA

ASQ AND PREMTYRITY

- طبقه بندی بر اساس سن حاملگی به شرح زیر است (جدول 1):

•نوزادان نارس دیررس – سن حاملگی بین 34 هفته تا 36 هفته و 6 روز

• نوزادان نارس متوسط - سن حاملگی بین 32 هفته تا 33 هفته و 6 روز

• نوزادان بسیار نارس (VPT) - سن حاملگی< 32 هفته

• نوزادان بسیار نارس (EPT) - سن حاملگی کمتر از 28 هفته

.میزان بروز نارسی حدودا ده درصد زایمان ها را شامل می شود و در این میان 85 درصد انها در بین سنین 32 تا 36 هفته رخ می دهند 

عوامل خطر برای مرگ و میر در نارسی 

- متغیرهای زیادی بر خطر مرگ و میر در نوزادان نارس تأثیر می گذارد. عوامل خطر کلیدی عبارتند از:

●درجه نارس بودن

●جنسیت

●نژاد

●ناهنجاری های مادرزادی

●محدودیت رشد داخل رحمی

●سطح مراقبت از نوزادان

وزن هنگام تولد و سن حاملگی - میزان مرگ و میر در نوزادان نارس با وزن هنگام تولد (BW) و سن حاملگی رابطه معکوس دارد (یعنی وزن بدن کمتر و یا سن حاملگی کمتر  با مرگ و میر بالاتر همراه است). بنابراین، نوزادان در پایین ترین دسته های BW و سن حاملگی بیشترین تأثیر را بر میزان کلی مرگ و میر نوزادان دارند زیرا بیشترین خطر مرگ را دارند.

میزان مرگ و میر بر اساس سن حاملگی در ایالات متحده در سال 2019 به شرح زیر بود :

●سن حاملگی > 42 هفته یا بیشتر -5.72 در هر 1000 تولد زنده

●سن حاملگی 37 تا 41 هفته  -2.03 در هر 1000 تولد زنده

● سن حاملگی 34 تا 36 هفته  - 8.21 در هر 1000 تولد زنده

● سن حاملگی 32 تا 33 هفته  - 19.21 در هر 1000 تولد زنده

●سن حاملگی<32 هفته – 180.40 در هر 1000 تولد زنده

 

بررسی دوره ای  تکامل در نوزادان نارس 

 کودکانی که نارس متولد شده اند به دلایل متعددی نیاز به بررسی دوره ای تکامل با فرم تکامل نوزاد نارس دارند که در ادامه به انها می پردازیم 

منظور از "تعدیل نارس بودن" چیست؟

 

تعدیل نارسی  به عنوان سن اصلاح‌شده نیز شناخته می‌شود، و به این معنی است که شما نقاط عطف فرزندتان را نه بر اساس سن واقعی‌شان، بلکه بر اساس سنی که اگر در تاریخ مقرر به دنیا می‌آمدند، دنبال می‌کنید.

چگونه سن بررسی تکاملی کودک را در پرکردن فرم تکامل نوزاد برای نارسی تنظیم می کنید؟


این تنظیم با در نظر گرفتن دو تاریخ مهم انجام می شود:

تاریخ زایمان و تاریخ تولد واقعی نوزاد. ابتدا، از نظر هفته ، در نظر بگیرید که سن کودک شما چقدر  است. فرض کنید کودک شما در 1 فروردین متولد شده است و امروز 1 تیرماه است. سن واقعی کودک شما حدود 3 ماه یا 12 هفته است.

سپس، در نظر بگیرید که نوزاد شما در مقایسه با تاریخ زایمان مادر چقدر زود به دنیا آمده است. فرض کنید تاریخ زایمان 1 خرداد بود. اگر کودک شما 1 فروردین  به دنیا آمده باشد، حدود 2 ماه یا 8 هفته زودتر به دنیا آمده است.

برای یافتن سن اصلاح شده برای کودک خود، به سادگی سن واقعی را در نظر بگیرید و هفته های نارس را کم کنید. در مثال بالا، اگر کودک شما در واقع 12 هفته است، اما 8 هفته زودتر به دنیا آمده است، سن اصلاح شده او 4 هفته یا حدود 1 ماه است.

چرا تنظیم برای نارس بودن در فرم تکامل مهم است؟


سن اصلاح شده یا تنظیم شده به شما دید بهتری درباره نحوه پیگیری مراحل تکاملی کودکتان می دهد. لازم نیست در تمام دوران کودکی ،شیرخوار  خود را برای نارس بودن تطبیق دهید، اما تصویر واضح تری از اینکه چه زمانی باید به نقطه عطف تکاملی خود در 2 سال اول برسند به شما می دهد.

این برای نقاط عطف کودک شما چه معنایی دارد؟


این می تواند به این معنی باشد که علیرغم اینکه کودک شما از سن واقعی خود عقب است، هنوز در مسیر درست قرار دارد. به عنوان مثال، اگر سن واقعی فرزند شما 3 ماه است، اما سن اصلاح شده او 1 ماه است، نباید انتظار داشت که هنوز تمام توانایی های تکاملی  3 ماهه خود را برآورده کند. آنها ممکن است تا زمانی که سن اصلاح شده آنها 3 ماه نباشد و سن واقعی آنها حدود 5 ماه باشد، همه آنها را نتوانند انجام دهند .

البته، هر نوزادی متفاوت است (حتی دوقلوها).

اگر در مورد سن فرزندتان و توانایی های تکاملی او شک و یا نگرانی دارید، در وب سایت نی نی تست ثبت نام کنید  که می تواند به شما کمک کند تا سن اصلاح شده را به آسانی بیابید و پرسشنامه های متناسب را به اسانی پر کنید . 

 . برای بررسی دوره ای تکامل باید از ابزار بررسی تکامل (فرم تکامل نارس) و متناسب کردن پرسشنامه با نارسی استفاده کنید  

محاسبه نارسی در بررسی تکاملی به اینصورت است که اگر کودک زیر سی و هفت هفته متولد شده باشد باید تفاوت هفته زندگی داخل رحمی با 40 هفته را محاسبه کنید و بعد به سن تقویمی کودک اضافه کنید تا پرسشنامه متناسب سن کودک را برای وی استفاده کنید
سایت ها و مجموعه های چاپی زیادی وجود دارد که این امر مهم را رعایت نکرده اند و باعث نگرانی مادران نوزادان نارس می شوند .

ارائه پرسشنامه سنین و مراحل  متناسب با سن و نارسی کودک ،کاملا خودکار و دقیق و فقط با وارد کردن سن بارداری در موقع تولد در وب سایت نی نی تست 

در وب سایت نی نی تست ارائه پرسشنامه متناسب با سن و نارسی کودک کاملا خودکار و دقیق و فقط با وارد کردن سن بارداری در موقع تولد به عنوان مثال سی هفته و سه روز در هنگام ثبت نام انجام می شود و هیچگونه اشتباه در ارائه پرسشنامه اتفاق نمی افتد. 

برای بررسی تکاملی کودک نارس و انجام بدون اشتباه بررسی ، کودک را در وب سایت نی نی تست ثبت نام کنید . 

پیشرفت‌ها در مراقبت‌های ویژه نوزادان، بقای نوزادان ترم پرخطر و بدحال را بهبود بخشیده است .  نوزادانی که از بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) ترخیص می‌شوند، نیاز به مراقبت‌های بالینی جامع و هماهنگی تمام مراقبت‌های فوق‌تخصصی دارند که توسط پزشک ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه ارائه می‌شود.

مراقبت پس از ترخیص نوزادان نارس 

. حال که نوزاد شما از بخش مراقبت ویژه نوزادان به سلامتی ترخیص شده است نکاتی در مراقبت وی وجود دارد

ویزیت اولیه 

ویزیت اولیه پس از ترخیص نوزاد نارس طی 48 تا 72 ساعت پس از ترخیص از بیمارستان برنامه ریزی می شود.

ویزیت شامل:

●بررسی دوره بستری نوزاد، داروهای فعلی و تجهیزات پزشکی. این شامل اطلاعات در مورد:

• پارامترهای رشد - منحنی رشد در طول بستری شدن در بیمارستان و دور سر، طول و وزن در هنگام ترخیص.

•وضعیت بالینی - متوسط ومحدوده  ضربان قلب و تنفس، درصد اشباع اکسیژن در هوای اتاق و فشار خون در طول بستری و هنگام ترخیص باید ذکر شود. مسائل پزشکی خاص برای نوزاد باید از جمله وضعیت در هنگام ترخیص مستند شود.

•تغذیه – نوع تغذیه، حجم و دفعات تغذیه، و جدیدترین مطالعات آزمایشگاهی مرتبط با تغذیه (هماتوکریت، شمارش رتیکولوسیت ها، و سطوح سرمی کلسیم، فسفات و آلکالین فسفاتاز).

•تکامل نوزاد  – ارزیابی وضعیت رشد عصبی نوزاد، مستندسازی هرگونه ناهنجاری که در تون عضلانی، رفلکس ها، کلونوس یا توجه بینایی ذکر شده است.

•سوابق ایمن سازی.

• غربالگری نوزادان شامل غربالگری معمول نوزاد برای شنوایی، تصویربرداری جمجمه، و ارزیابی چشم پزشکی.

 

ارزیابی پیشرفت نوزاد از زمان ترخیص

شامل رشد نوزاد نارس و بررسی تکامل وی و ارزیابی مشکلات خاص پزشکی بیمار و بررسی دقیق محیط تغذیه و خواب است . پزشک راهنمایی های بیشتری برای تغذیه ارائه خواهد داد  به خصوص اگر نگرانی در مورد افزایش وزن، و تمرین خواب ایمن، از جمله اجتناب از وسایل خواب غیرمجاز وجود دارد. 

●زمان گوش سپردن و  رسیدگی به نگرانی های خانواده

ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه نوزادان نارس باید مطمئن شود  که خانواده ،  تشخیص‌های پزشکی نوزاد و هر گونه دارو (از جمله دوز، نحوه مصرف، و برنامه مصرف دارو) و تجهیزات مورد نیاز برای مراقبت از او را درک می‌کنند. در طول این ملاقات، پزشک باید نحوه برخورد خانواده به مسئولیت و استرس ناشی از آوردن نوزاد به خانه از NICU را نیز بررسی کند.

● قرار ملاقات های بعدی بیمار با خدمات فوق تخصصی (و اینکه چه مشکلی توسط هر فوق تخصص ارزیابی می شود) و برنامه ویزیت های بعدی مراقبت های اولیه و غربالگری شنوایی و بینایی را مرور و به بیمار یادآوری نمایید . تأکید کنید که در صورت فراموشی، چه قرارهایی باید فوراً تغییر کنند (مثلاً پیگیری رتینوپاتی فعال نارس).غربالگری های نوزاد را نیز آموزش خواهیم داد .

بررسی تکامل نوزادان نارس premature babies ASQ ONLINE

2024 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ میباشد.

طراحی و برنامه نویسی w3ir