1399/05/02 00:31:33

بهترین اسباب بازی کودک ، خود شما هستید

ninitest.com
شکل دهی ساختار مغزی و هوش کودک:
 چرا تحریک کودک اینقدر مهم است
 تحقیقات جدید در در زمینه مغز و اعصاب ثابت کرده است که محیط شیرخواران اثرات بسیار مهمی بر روی ساختار مغز و تکامل صحیح ان  دارد.
 این مرحله از تکامل مغزاست که  باعث می‌شود که فرد چگونه و با چه کیفیتی فکر کند و یاد بگیرد و این امر تفاوتی در بین بالغین و بزرگسالان ندارد. 
در سالهای ابتدایی زندگی کودک مغز شدیداً مشغول تکامل سیستم ارتباطی خود است فعالیت مغز باعث شکل گیری اتصالات بسیار ریز الکتریکی می‌شود که با آنها سیناپس می گویند . میزان تحریک دریافتی  کودک  ارتباط مستقیمی با تعداد سیناپس هایی که تشکیل می‌شود دارد.
 تحریک مکرر و متناسب این اتصالات را تقویت می کند و آنها را دائمی می سازد و اتصالاتی که مورد استفاده قرار نمی گیرند ممکن است از بین بروند .
سالهای ابتدایی زمان اولیه تکامل مغز جوان است .
 
این دوران بسیار مهم از رشد مغز و تشکیل اتصالات درونی آن تنها یک بار در زندگی اتفاق می افتد این تنها فرصتی است که مراقبین و والدین کودک می‌توانند تشکیل اتصالات درون مغزی را مورد تقویت خود قرار دهند .
واقعیت های مهمی که درباره تکامل مغز کشف شده اند موارد زیر هستند:
 ۱-شیرخواران نیاز و تمایل بیولوژیک به یادگیری دارند
 ۲-شبکه اتصالات درون مغزی یا سیناپسهای مغز بعد از رشد سریع مغزی ۳ سال اولیه زندگی تقریباً کامل هستند
۳- تجربیات جالب  و متناسب با سن کودک چه از نظر جسمی و چه از نظر اجتماعی و روانی که  کودک  با آنها برخورد می‌کند می‌تواند باعث ساخته شدن بهتر شبکه اتصالات  داخل مغز  شده و یادگیری آینده کودک را بهبود بخشد
۴- شیرخواران تمایل مشخص بیشتری نسبت به صدای انسان صورت انسان لمس انسان و بوی انسان نسبت به هر چیز دیگری دارد بنابراین بهترین اسباب بازی کودک ، خود شما هستید چون شما هستید که در حین صحبت   با او حرکت می کنید وی را لمس می کنید و ارتباط برقرار می کنید .
۵- تحریکات جالب می‌تواند کنجکاوی کودک تمرکز و علاقه به یادگیری را در شیرخواران و نوپایان در حال رشد تقویت کند 
۶-تحریک زبانی اساس تمامی زمینه‌های تکامل شناختی کودکان است 
کودکانی که با آنها صحبت شده است برای شان کتاب خواندند و در در محیطی سرشار از ارتباطات کلامی با دیگران زندگی کرده‌اند نسبت به دیگر کودکان  مهارت های زبانی پیشرفته تری دارند.
 
 
ضرورتی ندارد که محصولی خاص را خریداری کرده و یا یک دوره آموزشی برنامه ریزی شده را برای رشد توانایی ذهنی کودک تان بگذرانید به یاد داشته باشید هر زمان که یکی  از موارد زیر را انجام می دهید اعمال شما برای مغز کودکتان تحریک‌کننده بوده و باعث شکل گیری بهتر ارتباطات درون مغزی وی می گردد:
 
 ۱-عشق ورزی و محبت یک نیاز اساسی و واقعی است شیرخوار کم سن و سال قادر به 
 به کنترل شما نمی باشد او به سادگی نیازمند محبت، پاسخگو بودن و توجه شماست  .  این عشق بی قید و شرط منجر به ایجاد اعتماد به نفس  و توسعه بهتر ارتباطات درون مغزی می گردد با کودک خود صحبت کنید و برایش آواز بخوانید آواز شما باید همراه با مهربانی بوده و سرشار از لغات متعددی باشد و در آن احساسات شما باید به وضوح  مطرح شود.
 
۲-همانگونه که دارید کارهای خود را انجام می دهید درباره آنها به کودک تان توضیح دهید در هنگام درست کردن غذا مراحل آن را برایش بگویید هنگامی که لباس ها را جمع میکنید ودر  ماشین لباسشویی می‌گذارید می توانید تعداد زیادی لغت را به او بگویید و هنگامی که لیست خرید را می نویسید درباره هر یک می توانید به کودک خود توضیح دهید. صحبت ها و گفتگوهای شما،  داستان ها و آهنگ ها  در حال ساختن واژگان او ،نشان دادن احساسات،  الگو سازی شیوه های عملکرد  و حتی  آموزش مهارت‌های حل مسئله هستند .
این لحظات را جدی بگیرید و از اهمیتشان غافل نشوید .
 
 
۳-بدون تاخیر به درخواست‌های نوزاد پاسخ دهید شما نه تنها به نیازهای فوری او پاسخ می دهید بلکه به او می آموزید که او می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و نیازهایش را برطرف کند این امر به او احساس عمیق اعتماد به نفس و ثبات عاطفی داده و می آموزد که او مهم و شایسته توجه شماست. 
 
۴-شیرخوار را لمس کنید او را به آرامی نگه دارید نوازش کنید و ببینید چه چیزی را از همه بیشتر دوست دارد به خاطر بسپارید که حمام کردند پوشک کردن و تغذیه  فرصت های بی نظیری برای لمس های پرورش دهنده کودک و  تماسهای چشمی است برای مدت زمان طولانی از رها کردن کودک  در یک گهواره و یا صندلی کودک خودداری کنید
 
۵- تقلید را تشویق کنید شیرخوار شما دائماً شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد  و دائما راه هایی را برای تقلید کردن صدا و حالات چهره  شما طرح ریزی می کند .این روش های تقلید ابزاری برای یادگیری دنیای اطراف وی است. کودک دیگران را با جیغ ،  خنده،غرغره کردن   تقلید میکند. با نشان دادن لذت و خوشحالی  خود به او پاسخ دهید.
 
۶- به کودک اجازه دهید محیط های اطراف و  گوناگون را تجربه کند با او به یک سفر بروید به آشپزخانه  یا  مغازه لوازم شیرینی پزی بروید  و یا یک فروشگاه بزرگ و یا پارک
 او را در کالسکه قرار دهید و و به تماشای موزه ها آکواریوم ها باغ وحش ها و فروشگاه های روزانه محصولات کشاورزی بروید  .به  این وسیله شما محیطی برای کشف جدید و  بسیار جالب برای وی فراهم میکنید و دید جدید، مزه های جدید، اصوات و حواس جدیدی را تجربه می کند .
هر بیرون رفتنی باعث تقویت کودک می‌شود
 
۷- اجازه دهید کودک بافتهای گوناگون و دما های گوناگون را تجربه کند 
۸-یک فضای مطمئن برای اکتشاف کودک فراهم کنید چون او نیاز به زمان برای پیدا کردن اشیا برای خودش خواهد داشت
۹-  برای کودک کتاب بخوانید کودک را به صورت زودرس با دنیای سوادآموزی آشنا کنید حتی اگر او نتواند داستان را دنبال کند تصاویر و صدای شما را دوست خواهد داشت و این روش برترین راه برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و تقویت اتصال عاطفی است
۱۰-  نواختن موزیک حواس کودک را تقویت و تصحیح می کند .سعی و  تلاش کنید  آواز بخوانید و یا برای وی لالایی بخوانید و یا اصواتی که الگوها و ریتم های تکرار شونده دارند .
۱۱-می توانید همراه با موسیقی حرکات موزون انجام دهید .
 
 
لمس کردن کودک برای تکامل وی بسیار ضروری است .
از تمام تجربیات حسی لمس اولین چیزی است است که کودک به عنوان نشانه‌ای برای دوست داشتنی بودن می شناسد در آغوش گرفتن کودک در برابر غریبه ها برای وی ارامبخش  است.
 لمس پیامهایی را به مغز می فرستد و به او می‌گوید که رشد کرده و ارتباطات درونی خود را بسازد بدون وجود لمس در ابتدای زندگی کودک نمی تواند رشد کند قبل از تولد کودک با حرکات و تحرک های فیزیکی مادر ماساژ داده می شود کودک برای تداوم رشد به این تجربه ادامه دار نیاز دارد لمس کردن ماده مغذی حیاتی برای مغز و بدن است.

مجموعه کامل توصیه های متناسب با سن را می توانید در کتاب نقش بازی در رشد و تکامل کودک بیابید 

کتاب در وب سایت ninibooks.ir در دسترس قرار دارد . 

 

 
 

2024 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ میباشد.

طراحی و برنامه نویسی w3ir