1399/04/13 10:26:35

بیماری های شایع کودکی

ninitest.com

در حالی که واکسن برخی از بیماریهای کودکی را نادر کرده است ، بسیاری دیگر از آنها واقعیت زندگی محسوب می شوند. آنها از عفونتهای رایج مانند كروپ تا بیماری های مرموز مانند بیماری كاواازاكی متغیر هستند . در اسلایدهای زیر ، حقایق مربوط به 24 بیماری در کودکی را یاد خواهید گرفت. اما حتما برای تشخیص صحیح و درمان با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

ویروس بافت بینابینی ریه 

 ویروس سن سیشیال تنفسی (RSV): این مهمترین علت برونشیولیت (التهاب راه های هوایی کوچک) و ذات الریه در نوزادان آمریکایی است. عفونت با علائم مانند آنفولانزا از جمله تب ، آبریزش بینی و سرفه شروع می شود. حداکثر 40٪ از کودکان خردسال با اولین عفونت RSV دچار خس خس سینه قابل توجه می شوند و حداکثر 2٪ به بستری شدن نیاز دارند. RSV در بچه های بزرگتر و بزرگسالان خفیف تر است.

عفونت گوش
کودکان خردسال به دلیل داشتن لوله های شنوایی کوچک و افقی در معرض عفونت گوش هستند. این لوله ها گوش ها را به گلو وصل می کنند و ممکن است در صورت سرما خوردگی باعث التهاب  گوش شود. مایعات درون گوش میانی ، پشت پرده گوش تجمع  کرده ومحیط خوبی برای پرورش میکروب ها فراهم می آید . علائم این بیماری شامل تب ، سرگیجه و  کشیدن گوش است. بسیاری از عفونت های گوش ناشی از ویروس ها هستند و به خودی خود از بین می روند. واکسیناسیون های دوران کودکی در جلوگیری از عفونت از باکتری های خاصی که می توانند باعث عفونت گوش شوند کمک می کند. و برخی از عفونت های گوش نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارند.

 گوش چسبیده
ایجاد مایعات در گوش میانی (چه با درد و چه بدون درد) به اوتیت مدیا با افیوژن یا OME گفته می شود. این بیماری اغلب به دنبال عفونت حاد گوش یا عفونت تنفسی فوقانی است. این مایعات معمولاً طی چند هفته به خودی خود پاک می شوند. با این حال ، اگرتجمع مایع طولانی باشد یا ضخیم و چسبنده باشد (" چسب گوش ") ، می تواند در شنوایی کودک اختلال ایجاد کند. برای ارزیابی نیاز به مراجعه به  پزشک متخصص کودکان و گوش و حلق و بینی وجود دارد .. برای برخی از عفونت ها ، ممکن است لوله های گوش برای تخلیه مایعات توصیه شوند.

 خروسک یا کروپ

مشخصه كروپ سرفه محكمی است كه عمدتا در شب رخ می دهد و مانند پارس کردن خوک آبی است . علت سرفه التهاب در مجاری هوایی فوقانی است که معمولاً به دلیل ویروس است. اگر تنفس به شدت مختل شود ، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان باشد. با این حال ، بیشتر بچه ها در حدود یک هفته به تنهایی بهتر می شوند. کروپ بیشتر در کودکان زیر 5 سال دیده می شود



بیماری دست و پا و دهان
بیماری دست و پا و دهان باعث ایجاد تب به همراه تاول های داخل دهان ، کف دست ها ، باسن و کف پا می شود. در ایالات متحده آمریکا معمولاً توسط Coxsackievirus A16 ایجاد می شود.این ویروس تمایل دارد که در طول تابستان و اوایل پاییز در کودکان گسترش یابد. بیشتر موارد جدی نیستند و یک هفته تا 10 روز به طول می انجامند.

چشم صورتی
پاره شدن ، قرمزی ، خارش و مژه های پوسته پوسته همه علائم  التهاب ملتحمه هستند که معمولاً به آن  چشم صورتی گفته می شود. اغلب در اثر ویروسهای مشابه سرماخوردگی ایجاد می شود ،  Pinkeye به سرعت در مدارس و مراکز مراقبت روزانه گسترش می یابد. برای تشخیص اینکه کودک شما به معالجه نیاز دارد ، با متخصص اطفال خود مشورت کنید. بیشتر موارد طی  چهار تا هفت روز برطرف  می شود.

بیماری پنجم
بیماری پنجم که اغلب به آن "گونه های سیلی خورده " گفته می شود ، باعث ایجاد بثورات قرمز روشن بر روی صورت کودک می شود. همچنین ممکن است یک بثورات روی تنه ، بازوها یا پاها ظاهر شود. عامل  این بیماری ویروس parvovirus B19 انسانی است ، ویروسی که ممکن است باعث ایجاد علائم خفیف مانند سرماخوردگی قبل از دیدن بثورات شود. هنگامی که بثورات ظاهر می شود ،  بیماری کودک دیگر مسری نیست. حداکثر 20٪ بچه ها تا سن 5 سالگی به آن مبتلا می شوند  ، و تا 60 سالگی تا 60٪ آن را داشته اند. بثورات معمولاً در هفت تا 10 روز از بین می رود.

 روتاویروس


پیش از معرفی واکسن مؤثر ، روتاویروس عامل اصلی مرگ و میر ناشی از اسهال در کودکان خردسال بود. علائم اصلی استفراغ و اسهال آبکی است که باعث می شود نوزادان خیلی زود دچار کمبود آب بدن شوند. اکنون دو واکسن روتاویروس برای نوزادان وجود دارد و بررسی ها حاکی از افت چشمگیر تعداد موارد جدید است.

بیماری کاوازاکی
بیماری کاوازاکی نوعی بیماری بسیار نادر و اسرارآمیز است که کودکان زیر 5 سال را درگیر می کند. علائم این بیماری شامل تب زیاد و طولانی مدت (بیش از 5 روز) است ، بثورات لکه ای ، تورم و قرمزی دست و پا ، چشم های خون آلود و پوسته پوسته ، لبهای قرمز است . 

بدون درمان ، این بیماری می تواند به قلب آسیب برساند و ممکن است کشنده باشد. پزشکان هنوز درنیافته اند که چه عواملی باعث ایجاد بیماری کاوازاکی می شود.

 آبله مرغان
آبله مرغان اکنون از طریق واکسن واریسلا قابل پیشگیری است. دلایل واکسیناسیون فراتر ازتحمل   تاول های قرمز ناراحت کننده  توسط کودک شما است. آبله مرغان می تواند در نوزادان ، بزرگسالان و زنان باردار عوارض خطرناکی ایجاد کند. قبل از واکسن ، آبله مرغان هر سال 11000 آمریکایی را به بیمارستان می فرستاد.

 

سرخک
اگر بچه های شما درمورد واکسن های خود به روز هستند ، احتمالاً لازم نیست نگران سرخک باشید. اما CDC شیوع بیماری را گزارش کرده است که می تواند در کودکان واکسینه نشده بسیار مسری باشد. عفونت با تب ، آبریزش بینی و سرفه شروع می شود. با محو شدن این علائم ، بثورات کامل بدن ظاهر می شود. بیشتر بچه ها طی دو هفته بهبود می یابند ، اما برخی از آنها به ذات الریه یا مشکلات دیگر مبتلا می شوند.

 

اوریون 
اوریون یکی دیگر از بیماریهای کودکی است که قبل از ایجاد واکسن بسیار شایع بوده است. عفونت غالباً هیچ علامتی ایجاد نمی کند ، اما در صورت بروز ، علامت کلاسیک غدد متورم بین گوش و فک است. این امر باعث ایجاد حالتی شبیه "گونه های موش خرما " می شود. علیرغم میزان بالای واکسیناسیون ، شیوع های اخیر هزاران نفر را در ایالات متحده آلوده کرده است. افراد واکسینه نشده 9 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اوریون را دارند.

 سرخچه (سرخک آلمانی)

سرخچه که به آن سرخک آلمانی نیز گفته می شود یک ویروس خفیف است که معمولاً هیچ مشکلی جدی ایجاد نمی کند. اما اگر زن باردار آلوده شود ، می تواند به جنین آسیب برساند. علائم آن تب و بثوراتی  است که از صورت به قسمت دیگر بدن پخش می شود. واکسن استاندارد کودک به نام MMR در برابر سرخک ، اوریون و سرخچه محافظت می کند.

 سیاه سرفه (پرتوسیس)


سیاه سرفه باعث سرفه کودکان می شود ، آنها به سختی نفس می کشند  و احساس می شود گره یا انسدادی در راه تنفس وجود دارد . عفونت در نوزادان شدیدتر است و ممکن است نیاز به معالجه بیمارستان داشته باشد. اصطلاح پزشکی این بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس  است( "P" در واکسن DTaP.) . بنابراین واکسیناسیون برای پیشگیری ضروری است. بزرگسالان به تقویت کننده واکسیناسیون یا  دوز بوستر  احتیاج دارند و زنان باردار با هر بارداری به تقویت کننده  یا  دوز بوستر نیاز دارند.

 مننژیت


مننژیت التهاب یا عفونت بافت اطراف مغز و نخاع است. در نوجوانان و بزرگسالان علائم اصلی سردرد ، تب و گردن سفت است. کودکان خردسال ممکن است علائم آنفلوانزا یا تحریک پذیری شدید داشته باشند. مننژیت ویروسی معمولاً خفیف است ، اما  ، مننژیت باکتریایی شدیدتر بوده ، و اگر سریع درمان نشود، عواقب جدی دارد. واكسنها برای جلوگیری از برخی از علل باکتریایی مننژیت در دسترس هستند.

گلودرد استرپتوکوکی 


در حال حاضر اکثر بچه ها معمولاً به دلیل ویروس سرماخوردگی دچار گلودرد می شوند. بنابراین چگونه می توانیم احتمال وجود بیشتر بیماری ناشی از باکتری استرپتوکوک را مطرح کنیم ؟ عطسه یا آبریزش بینی به سرماخوردگی اشاره دارد. علائم استرپ شامل گلودرد همراه با سردرد است که بیش از یک هفته طول می کشد ، بلع دردناک یا دشوار ، ابریزش از دهان  بیش از حد ، بثورات جلدی ، چرک در ناحیه پشت گلو ، تب بیش از 100.4 درجه و  سابقه  تماس با کسی که دارای گلودرد استرپتوکوکی  است. گلودرد استرپتوکوکی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

 

تب مخملک 


گاهی اوقات یک بثورات قرمز و خشن همراه با گلودرد استرپتوکوکی است. این به تب مخملک معروف است. بثورات از روی قفسه سینه و شکم شروع می شود و در تمام بدن پخش می شودو همراه با یک زبان توت فرنگی و تب بالااست .

بدون درمان ، هرگونه عفونت استرپتوکوکی می تواند منجر به تب روماتیسمی و در موارد نادر ، آسیب قلبی شود. به همین دلیل تب مخملک زمانی یک بیماری اضطراب آور  دوران کودکی بود. امروزه به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

 

سندروم ری


احتمالاً شنیده اید که هرگز نباید به کودکان یا نوجوانان آسپرین بدهید. دلیل این  امر سندرم ری است. این وضعیت تهدیدکننده زندگی ممکن است کودکانی را که در طول بیماری ویروسی داروهای حاوی آسپرین مصرف می کنند ، دچار مشکل کند. علائم آن شامل تغییرات چشمگیر رفتاری  ، تشنج و کما می شود. سندرم ری از زمان هشدار CDC در مورد دادن آسپرین به كودك بسیار نادر است.

 

MRSA / عفونت استافیلوکوک مقاوم به متی سیلین


MRSA نوعی باکتری استاف است که به بعضی از آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد. پزشکان می گویند MRSA اکنون عامل اصلی عفونت های پوستی است. این عفونت ها معمولاً به صورت زخم یا جوش ظاهر می شوند و ممکن است مانند نیش عنکبوت به نظر برسند. عفونت گوش ، بینی و گلو به علت  MRSA در کودکان مدارس ابتدایی نیز رو به افزایش است.

 

  زردزخم 


ایمپتیگو  یا زردزخم یکی دیگر از عفونت های باکتریایی پوست است.و  باعث ایجاد خوشه های تاول  ریز روی پوست می شود که پوسته پوسته شده و با نشت مایع از ان پوسته طلایی را تشکیل می دهند. لمس کردن مایعات می تواند عفونت را به قسمت های دیگر بدن یا افراد دیگر منتقل کند.غالباً توسط باکتریهای استاف ایجاد می شود اما در اثر باکتری استرپ  نیز ایجاد می شود.  در کودکان 2 تا 6 ساله رخ می دهد . اگر با آنتی بیوتیک درمان شود ، زخم ها معمولاً بدون عارضه  جای زخم بهبود می یابند.

درماتوفیتوز قارچ پوستی شبیه کرم حلقوی (RINGWORM)


در واقع توسط قارچ ایجاد می شود و  هیچ کرمی  درگیر نیست. باعث ایجاد یک حلقه قرمز و پوسته پوسته پوسته بر روی پوست و یا لکه ای از ریزش مو روی پوست سر می شود. این قارچ به راحتی از کودک به کودک دیگر گسترش می یابد ، بنابراین از  شانه ها ، برس ، حوله و لباس های مشترک باید اجتناب شود. کرم حلقوی با داروهای ضد قارچ درمان می شود.

 بیماری لایم


مشخصه بیماری Lyme بثورات دارای ضایعه هدف است که 1-2 هفته پس از نیش کنه ظاهر می شود ولی تمامی افراد بثورات مشخصه بیماری را نشان نمی دهند . ممکن است بثورات با تب ، لرز و درد بدن همراه باشد. عامل نوعی باکتری است که توسط کنه های گوزن کوچک انجام می شود. بدون درمان ، بیماری لایم می تواند بر روی مفاصل ، سیستم عصبی و قلب تأثیر بگذارد.

 

آنفولانزا
سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟

این بیماری ها می توانند علائم مشابهی داشته باشند. آنفولانزا بیشتر باعث تب شدید ، لرز ، درد بدن ، خستگی شدید و حالت تهوع یا استفراغ می شود. در حالی که بیشتر کودکان به خودی خود بهتر می شوند ، آنفولانزا می تواند منجر به عوارض جدی مانند ذات الریه بخصوص در کودکان خردسال شود. CDC واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را برای هر کس ، از جمله بزرگسالان و کودکان  بزرگتر از 6 ماه توصیه می کند.

آلرژی فصلی


آلرژی های فصلی ، که گاهی اوقات تب یونجه نیز نامیده می شود ، یک عفونت نیست بلکه واکنشی به ذرات میکروسکوپی مانند گرده است (در تصویر ذیل به رنگ صورتی مشاهده می شود). علائم این بیماری ممکن است شامل عطسه ، چشمان آبکی و آبریزش بینی یا  بینی  گرفته و پر باشد و ممکن است فقط در بهار یا پاییز بروز کند. بچه ها ممکن است دائم بینی خود را با کف دست مالش دهند ، ژستی به نام سلام آلرژیک(allergic salute). هیچ درمانی برای تب یونجه وجود ندارد ، اما روش هایی برای کمک به کنترل علائم وجود دارد.

2024 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ میباشد.

طراحی و برنامه نویسی w3ir