1396/09/15 20:39:08

کودک شما چهار ساله است.........

ninitest.com

نگرانی ناخوشایندی که می تواند بسیاری از والدین را دچار مشکل کند موارد زیر است :

اینکه ایا کودک در سطح مهارتی  متناسب با سنش قراردارد ، به مهارت های مورد نیازش در مدرسه دست یافته است ؟ چگونه می توان مطمئن شد که او از همکلاسی هایش عقب نمی افتد ؟ و چگونه می توان مطمئن شد که کودک برای گذار همراه با شادی به دوران تحصیل رسمی، نیاز به تلاش بیش از حد ندارد ؟

کودک چهار ساله شما مهارت های حرکتی درشت را با اعتماد به نفس انجام می دهد .مثل یک بزرگسال از پله ها بالا می رود ،در راه مستقیمی قدم میزند ،بر روی یک پایش می ایستد و از نردبان و درخت بدون مشکل بالا میرود .

به نظر می رسد بازی با توپ را بهتر بلد است  و با دقت بیشتری نسبت به یک سال قبل ان را پرتاب می کند و می گیرد . فرصت ادامه این فعالیت ها باید به کودک داده شود چون نه تنها به هماهنگی جسمی وی کمک می کند مهارت های اجتماعی و شناختی نظیر بازی با دیگران را توسعه می دهد . او همچنین فرایندهای ذهنی اش را در ارتباط با اگاهی ، قضاوت ،سنجش میزان خطر و برنامه ریزی توسعه می دهد .

 

 

مهارت های حرکتی ظریف وی نیز به سرعت توسعه می یابند. در این زمان او قادر است برجی با ده مکعب و یا بیشتر بسازد .ساختمان های خلاقانه ای بسازد وشروع به درک مفاهیم تعادل و ثبات میکند .و می تواند با انگشت شست مداد را به خوبی بگیرد تصاویر کشیده شده کودک بیشتر قابل تشخیص و واقعی  می شود و رنگ امیزی درون خطوطش  بهتر می شود .کارکردن با دکمه ها و زیپ لباس برایش راحت تر می شود و ممکن است قادر باشد لباسش را بدون کمک بپوشد استفاده از قاشق و چنگال راحت تر می شود.اماممکن است در استفاده از چاقو برای بریدن غذاها مهارت کافی نداشته باشد .تشویق کردن وی به عدم وابستگی تا حدممکن در پوشیدن و خوردن مهم است .  چیدن پازل برایش راحت تر می شود و در پازل شکل ها ورنگها را باهم مرتبط می سازد .در این سن اسباب بازی های مونتاژی ،اسباب هایی برای فعالیت خلاقانه و رنگ امیزی و مداد شمعی به توسعه مهارت های حرکات ظریف کمک میکند و دریچه ای به سوی خلاقیت و تصویر سازی ذهنی که برای مهارت های شناختی مهم هستند، می گشاید.

به نظر می رسد وی هنوز با داستان ارتباط نزدیکی برقرار می کند و لغات و عکس ها را با چشمش دنبال می کند .او حتی ممکن است قادر به تشخیص حروف و اعداد باشد .او قادر است تعداد بیشتری از رنگ ها را به درستی نام ببرد.و زمان مناسبی برای بازی هایی نظیر خواندن با حروف و اعداد یا هر بازی که وی را به تشخیص تفاوت ها درگیر سازد است .این بازی ها به او کمک می کند که شمارش پایه ای و الفبا که در بدو مدرسه به ان نیاز دارد را فرا گیرد و دایره لغاتش را توسعه دهد .فرصت بازی با دیگر بچه ها مهم است و مفاهیمی نظیر شریک شدن ،نقش عوض کردن ،بدست اوردن و از دست دادن را به وی می اموزد .این مهارت ها  در طول زندگی به کار می ایند .این شاید اخرین فرصت شما به عنوان یک والد برای اطمینان یافتن از کسب مهارت ها و اعتماد به نفس لازم برای شروع مدرسه است .کودکی که در محیط جدید راحت است شادتر خواهد بود و از کودکی که در پیچ و خم حجم عظیمی از یادگیری ها، مبارزه میکند ،عملکرد بهتری خواهد داشت .به عنوان والدین شما از موقعیت ممتازی برای حمایت از کودک و بهترین شروع برخوردارید.

 

بخشی از کتاب ترجمه شده دکتر دلاوری (بازی های پرورش دهنده استعداد کودکان ) تحت چاپ

2024 © کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ میباشد.

طراحی و برنامه نویسی w3ir